اندیشه و عمل

اندیشه های امام موسی صدر و سبک زندگی آسمانی بر روی زمین

اندیشه و عمل

اندیشه های امام موسی صدر و سبک زندگی آسمانی بر روی زمین

  • ۰
  • ۰


✴یکی از روش های تربیتی امام موسی صدر، در طول فعالیت ها و مبارزات در لبنان، تعلیم و تربیت غیرمستقیم بود. وی در برخوردهای اجتماعی خود از وعظ، خطابه، سرزنش و نصیحت مستقیم افراد، اشخاص یا حتی فرزندان و نزدیکان خودداری می کرد، چون تأثیر برخوردهای مستقیم را ماندگار نمی دید. وی در بیشتر موارد، بگونه غیرمستقیم وارد عمل می شد؛ مگر در موارد بسیار ضروری که شرایط و اوضاع خاصی را به همراه داشت.

🔸او در روزهای نخست ورودش به لبنان، وقتی با اوضاع آشفته و نابهنجار زنان و دختران مسلمان این کشور مواجه شد و دید که در این سرزمین مسئله بدحجابی و بی حجابی، اصلاً مهم نیست، بلکه پیش از آن، برهنگی و به تعبیر عربها(خلاعت)، زنان و دختران لبنانی موردنظر است.

🔹در این هنگام و بطور مستقیم عمل نکرد، بلکه با تأسیس مراکزی چون خانه دختران، آموزشگاه پرستاری، سازمان زنان، کلاسهای مبارزه با بیسوادی، مؤسسه قالی بافی، خیاطی و گلدوزی، و خانه یتیمان، زنان و دختران لبنانی را به کار کشید و به هر یک، در حد توانایی و شأن ایشان، مسئولیت داد و آنها را از منجلات فساد و تباهی رهانید.

♦امام موسی صدر در این باره میگوید:

«پس از یکسال مطالعه، عامل اصلی این بی بند و باری را در بیسوادی، تهی مغزی و دور بودن زنان از تعالیم اخلاقی و دینی یافتم و فهمیدم که نخست باید سطح فکری و تربیتی آنان جهت دینی و اخلاقی تقویت بشود؛ ولی دو مانع بزرگ در پیش داشتم:

 الف. زنان لبنان برخلاف زنان ایران در مسجد و مجالس عزاداری، به هیچ وجه شرکت نمی کردند.

ب. چون شخصیت زنان بطور معمول با زیبایی، تظاهر به تجمل و مُد آمیخته بود، امکان نداشت که بطور مستقیم به پوشش اسلامی و حجاب دعوت بشوند، زیرا موجب می شد که آنها از روحانی و دعوت دینی فاصله بگیرند. 

✴نتیجه مطالعات این شد که دعوت را غیرمستقیم شروع کنیم؛ بدین صورت که نخست جمعیت «برّ و احسان» اعلام کرد که برای عضویت زنان در این جمعیت مانعی وجود ندارد و آنان میتوانند در فعالیت های جمعیت حضور فعال داشته باشند.

با تبلیغاتی که انجام گرفت در مدت کوتاهی بیش از دویست زن عضو جمعیت شدند و در اوّل سال، خود هشت نفر را به عنوان هیئت مدیره انتخاب کردند. به دلیل روح مردم دوستی و زیادی عاطفه، فعالیت زنان در امور خیریه بالا گرفت، تا آنجا که برنده جایزه فعالترین عضو در سال ۱۳۳۹ش، یکی از همان خانمها بود. برای تشدید و ازدیاد علاقه زنان به اهداف و افکار جمعیت، توزیع شهریه فقرا و رسیدگی به حال خانواده های فقیر را در هر ماه، دو بار برعهده آنان گذاشتیم. رضایت روحی که به واسطه رسیدگی و ملاطفت با مستمندان در این خانم ها به وجود آمد، شخصیت اصلی، یعنی روح انسانی را در آن ها زنده کرد و به خوبی درک کردند که به جز «زنانگی»، «مُد پرستی» و «لباس خوب پوشیدن» می توان شخصیت دیگری هم داشت که این شخصیت، عظمت، ثبات و لطف بیشتری دارد».


عبدالرحیم اباذری. سیره تربیتی امام موسی صدر

مجله پگاه حوزه، شماره ۱۸۴

#بانوی_مسلمان


  • ۹۵/۰۴/۲۳
  • اندیشه و عمل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی