اندیشه و عمل

اندیشه های امام موسی صدر و سبک زندگی آسمانی بر روی زمین

اندیشه و عمل

اندیشه های امام موسی صدر و سبک زندگی آسمانی بر روی زمین

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


💢احکام اسلامی و تعالیم دینی که به واسطه پیامبر به مردم رسیده است، به اجرا نیاز دارد.

🔹اجرا نیز به اهتمام بسیار و وقت نیاز دارد. 

اگر امروز درختی بکاریم، باید به آن رسیدگی و توجه کنیم، چه رسد به تربیت انسان و سرپرستی او، که وقت بسیار می طلبد.


امام موسی صدر، کتاب برای زندگی

سوره تکاثر، بند ۲۶۴

#دین

#تربیت


  • اندیشه و عمل
  • ۰
  • ۰


💢اسلام، بنا‌بر آیۀ‌ کریمۀ‌ «فَاستَبَقوا الخَیراتِ»به‌ ما می‌آموزد که‌ در سازندگی‌ کشور و بالا بردن‌ سطح‌ زندگی‌ مردم، آن‌ هم‌ در تمامی‌ ابعاد اخلاقی‌ و اجتماعی‌ آن، بدون توجه به‌ تعصب‌‌ها و روش‌‌های‌ تخریبی‌ و آثار منفی‌ و رنج‌‌های‌ فراوانی که تا کنون برده‌ایم، با دیگر اقوام‌ و مذاهب‌ به‌ رقابت‌ برخیزیم: «انَّ‌ هذِه‌ اُمَّتُکُم‌ اُمَّةً‌ واحِدَةً‌ و أنَا رَبُّکُم‌ فَاعبُدونِ»


🔹امام موسی صدر 

کتاب ادیان در خدمت انسان 

مقاله (دین و مشارکت اجتماعی) بند 80

#اسلام

#دین


  • اندیشه و عمل
  • ۰
  • ۰


✨حدیث سحرگاهان✨

💢دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند💢


بنام خداوند بخشنده مهربان

🔸امشب، شب بیست و سوم ماه رمضان، شب قدر است و آن را گرامی می‌دارند. شب قدر در قرآن کریم شب نزول قرآن است.

🔸قدر بودن این شب به این است که احکام و تعالیم، حلال و حرام و هر آنچه امور آدمی را اصلاح می‌کند و هدایت‌گر او در زندگی است در چنین شبی نازل شده است. پس بار دیگر این آیات را بیان می‌کنیم: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَـةٍ مُبارَکَـةٍ إِنّا کُنّا مُنذِرِینَ» «ما آن را در مبارک شبی نازل کردیم ما بیم دهنده بوده ایم.» (سوره دخان، آیه۳)

که به معنای آن است که خدای سبحانه و تعالی هنگام نزول این آیه از قرآن، در مقام انذار و دعوت بوده است نه در مقام آفریدن و تکوین.


امام موسی صدر، کتاب حدیث سحرگاهان

سوره دخان- شب قدر، بند ۲۸۹ 

#حدیث_سحرگاهان

#شب_قدر

#سوره_دخان


  • اندیشه و عمل
  • ۰
  • ۰


💢خاطراتی از شهید دکتر بهشتی و امام موسی صدر از زبان دکتر محمدرضا بهشتی:

– در سفری پر خاطره از آلمان همراه مرحوم شهید آیت‌الله بهشتی با اتومبیل به لبنان سفر کردیم. وقتی از مرز شمال لبنان وارد کشور شدیم، در اولین محلی که توقف کردیم و مرحوم شهید بهشتی با لباس روحانی از اتومبیل پیاده شدند، بلافاصله [از سوی مردم] آن محل با این سؤال از روی علاقه روبه‌رو شدیم که شما میهمان آقای صدر هستید؟

این در حالی بود که آن ایام، سال‌های نخست حرکت و محبوبیت ایشان در لبنان بود و این ماجرا هم در شمال لبنان اتفاق افتاد که غالب جمعیت آن از برادران اهل سنت بودند.

– در بیروت با مرحوم شهید بهشتی به بانک یا شاید یکی از ادارات دولتی مراجعه کردیم. خانم کارمندی که پشت گیشه ایستاده بود و پاسخگوی ارباب رجوع بود و به لحاظ ظاهر و پوشش هیچ نشانه‌ای از پای‌بندی خاصی به مذهب نداشت، با دیدن مرحوم شهید بهشتی در کسوت روحانیت با احساس پر شوری گفت: «من هم شیعه هستم»! این برخورد از آن جهت مهم بود که در آن ایام شیعه به‌رغم جمعیتش محروم‌‌ترین بخش جامعة لبنان به‌شمار می‌رفت و انتساب به آن چندان مایة تشخیص اجتماعی نبود.

در این جا هم به خوبی آثار تلاش پر زحمت امام موسی صدر برای ایجاد اعتماد به نفس در شیعة لبنان و مقبولیت و وجاهتی که نوع برخورد روشن‌اندیشانه و منصفانة ایشان توانسته بود در جامعة لبنان نسبت به شیعه ایجاد کند، آشکار بود.

♦متن کامل در لینک زیر:

http://www.beheshti.org/?p=1378♦

#امام_موسی_صدر


  • اندیشه و عمل
  • ۰
  • ۰


💢شاهکار فکر و عمل سیاسی و اجتماعی امام موسی صدر در حرکت تدریجی او بود. او به مثابه فیزیک دان و ریاضی دان و دانشمندان علوم، معنای کار "فرایندی" را می دانست و در هر لحظه، از وضعیت گذشته و احتمالات آینده مطلع بود. 🔹مصادیق فراوانی از این ظرفیت در سیره عملی او آورده شده است. او همانند سیاست مداران خاورمیانه ای، در پی حذف رقبا و سیاست مداران دیگر نبود. او دستور کار خود را متناسب با مدار فکری و دستور کار دیگران، با آرامش و رویکردی فرایندی فعال می کرد. او برای همه قشرها، از هر مرام و اندیشه، از هر سلیقه و مزاج، از هر نگاه و زاویه، از هر فلسفه و مکتب و از هر گروه و طایفه سخنی داشت؛ رهنمودی بیان می کرد.

🔹او همه را در وهله اول انسان می پنداشت؛ انسان هایی که آسیب پذیری های فراوان دارند و باید برای همه آن ها مدارهایی باز کرد. او رفتاری پیامبرگونه داشت.


دکتر محمود سریع القلم

کتاب پیشوایی فراتر از زمان، صفحه ۲۱۲

#امام_موسی_صدر


  • اندیشه و عمل
  • ۰
  • ۰


💢آدمی مثل آقا موسی را خداگاهی علاقه اش می کشد خلق کند؛آدمی که هم خوب می فهمید ، هم خوب بیان میکند . هم منطق قوی دارد.

بیان او سحر داشت .آدم هارا آرام می کرد . حتی دشمن هایش هم تاثیرمی گرفتند. قیافه اش خوب بود .اندامش خوب بود .

همه اش خوب بود .همه اش جاذبه بود .دافعه به نظر من هیچ رقمی نداشت.تنها چیزی که بود آزاد بودنش بود .اگر بشود این را به حساب دافعه گذاشت .این دافعه را آقای بهشتی هم داشت .بعضی ها ممکن است افکار عمومی را رعایت کنند ،ولی او آزاد فکر می کرد . آزاد عمل می کرد . ضربه اش را هم می خورد . تهمت هایی بهش می زدند .در همه دوره های زندگی اش همینطور بود ، نه اینکه وقتی لبنان رفت ، این طور بشود .


کتاب هفت روایت خصوصی 

صفحه۷

#امام_موسی_صدر


  • اندیشه و عمل
  • ۰
  • ۰


✨حدیث سحرگاهان✨

💢دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند💢


بنام خداوند بخشنده مهربان

آنچه در این شب (شب قدر) نازل شده دعوتی از سوی خدا و رسالتی از سوی اوست.

در ادامۀ آیات چنین می‌فرماید که: «فِیهَا یفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» «در آن شب هر فرمانی بر حسب حکمت صادر می شود» (سوره دخان، آیه۴)

🔹حکیم یعنی محکم، یعنی در این شب همۀ امور محکم تفصیل و توضیح داده می‌شود و آشکار می‌شود. این امور محکم و ثابت چیست؟ آیا امور محکم امور هستی است؟ آیا رزق و روزی و عمر و سعادت و شقاوت جوامع است؟ 

در ادامۀ آیات قرآن کریم این «امر محکم» را نیز توضیح می‌دهد، آنجا که می‌فرماید: «أَمْرًا مِنْ عِنْدِنَا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ رَحْمَـةً مِنْ رَبِّکَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» «فرمانی از جانب ما و ما همواره فرستنده آن بوده ایم. رحمتی است از جانب پروردگارت و هر آینه او شنوا و داناست» (سوره دخان، آیه ۵-۶)

🔹بنابراین، امر محکمی که در این شب مبارک بیان می‌شود، امری است که نزد خدا حاصل شده، هنگامی که خدا رسول اکرم را بشارت‌دهنده و دعوت‌کننده و انذاردهنده فرستاد.

از این آیات درمی‌یابیم که امور محکم و نازل شده در قرآن برای احکام، برای حلال و حرام و برای تعالیم هدایت‌کنندۀ سعادت بشر بوده است، چون قرآن کریم حاوی همۀ این مسائل است. 


امام موسی صدر، کتاب حدیث سحرگاهان

سوره دخان- شب قدر، بند۲۸۹

#حدیث_سحرگاهان

#شب_قدر

#سوره_دخان 


  • اندیشه و عمل
  • ۰
  • ۰


💢انسان، در نظر اسلام، به‌ مقام‌ شامخ‌ نمایندگی‌ خدا در زمین‌ مفتخر است و کلید اسرار آفرینش‌ به‌ او سپرده ‌شده و راه‌ کشف‌ حقایق‌ و وسیلۀ‌ دست‌ یافتن‌ به‌ همه‌چیز به‌ او تعلیم‌ داده‌ شده‌ است. فرشتگان‌ در برابر او سجده‌ کرده‌اند و مقرر شده‌ است‌ که‌ همۀ‌ نیروهای‌ طبیعیِ‌ هستی‌ مسخّر او شوند.

یگانه‌ راهی‌ که‌ او برای‌ رسیدن‌ به‌ مقام‌ خلافت‌ خدا در زمین‌ دارد، آن‌ است‌ که‌ نیروها و استعدادهای‌ شگرف‌ خود را بالفعل‌ کند و با دانش به‌ حقیقتِ جهان‌ هستی‌ و نیروهای‌ گوناگون‌ آن‌ واقف‌ شود و قوانین‌ آن‌ را کشف‌ کند.


🔹امام موسی صدر 

کتاب نای ونی 

مقاله (اسلام وفرهنگ قرن بیستم) 

بند۲۰۸

#انسان

#اسلام 


  • اندیشه و عمل
  • ۰
  • ۰


✨حدیث سحرگاهان✨

💢دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند💢


بنام خداوند بخشنده مهربان

شب قدر در منطق قرآن کریم یعنی شب نزول قرآن و شب قانون اساسی، شب روشن کردن حقایق شرعی، شبی که خدا، سبحانه و تعالی، بر بندگان منت می‌نهد.

شبی که با اعطای تعالیمی سعادت و هماهنگی بندگان با هستی و کمال یافتن همۀ ابعاد وجود را برای آدمی فراهم می‌کند.

این دریافت قرآنی از شب قدر است.

این مفهوم در سورۀ قدر نیز آمده است:

«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَـةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیلَـةُ الْقَدْرِ لَیلَـةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَـۀ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِی حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» «ما در شب قدرش نازل کردیم. و تو چه دانی که شب قدر چیست؟ شب قدر بهتر از هزارماه است. در آن شب فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان برای انجام دادن کارها نازل می شوند. آن شب تا طلوع بامداد همه سلام و درود است.» (سوره قدر، آیه ۹۷)


امام موسی صدر، کتاب حدیث سحرگاهان

سوره دخان، شب قدر، بند ۲۸۹

#حدیث_سحرگاهان

#سوره_دخان

#شب_قدر


  • اندیشه و عمل
  • ۰
  • ۰


✨حدیث سحرگاهان✨

💢دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند💢


بنام خداوند بخشنده مهربان

🔹تفاوت میان شب قدر و هزار شب که در قرآن کریم آمده است و برتر و بالاتر بودن این شب از هزار شب علتی روشن دارد که سیوطی، رحمـةالله علیه، در کتاب الدرالمنثور آورده است. سیوطی می‌گوید: «رسول‌اللّه(ص) در رؤیا یا هنگام وحی دید که دشمنانش از منبر او بالا می‌روند. از همین‌رو بسیار ناراحت شد، نه به این سبب که دشمنانش مقدرات امت را در دست گرفته‌اند؛ بلکه به این علت که نگران بود دشمنان کتاب خدا و احکام او را تحریف کنند، چنان که هشتاد سال یعنی هزار ماه به چنین کاری مشغول بودند. پس خداوند رسول خود را چنین تسلی می‌دهد که: ناراحت نباش. درست است که ما براساس حکمتی و بنابر علتی و برای اتمام حجت بر این امت چنین تقدیر کردیم که دشمنان تو هشتاد سال بر این امت حکومت کنند، اما تأثیر آن‌ها بر این امت و تأثیرشان در تاریخ و تا ابد به اندازۀ تأثیر این شب یعنی شب نزول قرآن نیست.

🔸بنابراین، به هنگام مقایسۀ تاریخی و انسانی میان تأثیر این شب و تأثیر هشتاد سالی که دشمنان رسول‌الله و دشمنان اسلام بر این امت حکومت کردند، این شب بر هزار ماه یا بیشتر از هزار ماه برتری دارد.

این مفهوم از آیۀ دیگری نیز دریافت می‌شود، آنجا که خدا تأکید می‌کند: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» «ما قرآن را خود نازل کرده ایم و خود نگهبانش هستیم.» (سوره حجر، آیه ۹)


امام موسی صدر، کتاب حدیث سحرگاهان

سوره دخان، شب قدر، بند ۲۹۰

#حدیث_سحرگاهان

#سوره_دخان

#شب_قدر


  • اندیشه و عمل